تهران، خیابان ولی عصر(عج)، خیابان توانیر، محله نظامی گنجوی، کوچه هفت پیکر(8)، خیابان نظامی گنجوی، پلاک33، موسسه آموزش عالی بیمه اکو دانشگاه علامه طباطبایی، طبقه6، اتاق 607، انجمن ایرانی زبان وادبیات عربی، کدپستی: 1434863111
سمبل‌های «آرمانشهر» در شعر معاصر عربی و فارسی

یحیی معروف؛ فاروق نعمتی

دوره 9، شماره 28 ، آذر 1392، ، صفحه 61-86

چکیده
  چکیده: آرمانشهر در اندیشه­ی شاعران و ادیبان، مدینه­ی فاضله و ناکجاآبادی است که در آن، همه­ی انسان­ها در آزادی و سعادت زندگی می­کنند و از ظلم و جور و بی­عدالتی خبری نیست. از این اندیشه در شعر معاصر عربی و فارسی با نمادهای مختلفی یاد می­شود و بیشتر، نتیجه­ی نوعی غم غربت در نهان شاعر است که او را به تخیل جامعه­ای آرمانی ...  بیشتر

تأثیرپذیری رمزگرایی عبدالوهاب بیاتی از مولوی

یحیی معروف؛ سارا رحیمی پور

دوره 8، شماره 24 ، آبان 1391، ، صفحه 109-139

چکیده
  چکیده عبدالوهاب بیاتی از جمله شاعرانی است که رمز در شعرش حضوری فعال دارد؛ از جمله رموز قدیمی، که شاعر از آن به زیبایی هرچه تمام­تر بهره می­گیرد، رموز تصوف است. بررسی زندگی شاعر نشان می­دهد که او به‌خوبی مولوی را می­شناخته و با آثار او آشنایی کامل داشته است؛ لذا این تحقیق در پی آن است تا به این سؤالات پاسخ گوید: 1. آیا بیاتی در ...  بیشتر

قلب در قرآن و ادبیات عرب: حقیقت یا مجاز؟

یحیی معروف

دوره 5، شماره 13 ، بهمن 1388، ، صفحه 129-154

چکیده
  قرآن و متون ادبی عرب، نگاهی همه جانبه به قلب و مترادف­هایش دارند. پرسش اساسی این است که آیا مقصود از قلب در این متون، همان قلب موجود در سینه است یا منظور، مغز است و قلب در معنای مجازی به­کار رفته است؟ این مقاله درصدد پاسخ به این پرسش از منظر قرآن کریم و اکتشافات جدید علمی است تا ثابت نماید که لفظ «قلب» در قرآن و ادبیات عرب  ...  بیشتر

شیوه‏های کاربرد طنز در تصاویر فکاهی احمد مطر

یحیی معروف

دوره 4، شماره 10 ، آبان 1387، ، صفحه 121-146

چکیده
  احمد مطر شاعر  شیعی و عراقی مبارز، رنج­ها و مصیبت­های جهان عرب را به بهترین شیوه طنز به تصویر کشیده است. او هدفش خنداندن دیگران نیست بلکه اهداف و مقاصد دیگری همچون حفظ ارزش­های والای اسلامی، به تمسخر گرفتن جهل و سنت­های ناپسند؛ تعدیل جریان­های افراطی و تأکید بر رفتار متعادل دارد. در واقع طنز او یکی از روش­های مقاومت و پایداری ...  بیشتر